18 Temmuz 2018
  • Samsun25°C
  • Ankara26°C
  • İstanbul26°C

DİN TAKVİM VE YILBAŞI (1)

Cemal Özdemir

05 Ocak 2017 Perşembe 11:37

Bilindiği gibi İsa Mesih’in beden alışı ve göğe yükselişi Roma İmparatorluğu döneminde olmuştur. Ve o dönemde kullanılmakta olan takvim günümüzde eski takvim olarak bilinen Jül Sezar takvimidir. Bu takvim milattan önce 46 yılında Jul Sezar tarafından hazırlanmış ve MÖ 8 yılında imparator Agustus tarafından üzerinde düzenlemeler yapılmıştır. Hıristiyanlar tarafından kutlanan bayramların tarihleri deu takvime göre bir yıl 365 gün olmuş, bu yıllardan artan çeyrek günlerse 3 yılın ardından gelen artık yıla eklenerek, artık yılı 366 güne çıkarmıştır. 16. yüzyıla kadar kullanılan  bu takvimde artık yıl hesaplamasındaki ufak bir fark sonucu yaklaşık her 128 yılda bir günlük bir kayma oluşmuştur. Ve 16. yüzyılda  yerini eski takvim üzerindeki hataların giderilmesiyle oluşturulan Gregoryen takvimi almıştır. Günümüzde Yeni Takvim veya Gregoryan Takvimi diye bilinen bu takvim Papa XIII. Gregory tarafından yaptırılmıştır.Milad‘ı tarih başlangıcı ve Dünya‘nın Güneş etrafındaki dönüş süresi olan 365 gün 6 saatlik zamanı “1 yıl” olarak kabul eder. Dünyada en yaygın olarak kullanılan takvim olan miladî takvim, senede 10.8 saniye hata oranıyla en güvenilir ve hassas takvimdir. Gregoryen takvim oluşturulurken Jülyen takvimine 10 gün ilave edilmiştir; 5 Ekim Cuma günü, 15 Ekim Cuma olarak kabul edilmiştir. Her 128 yılda bir gün fark oluştuğu için bu gün eski takvimi yeni takvime çevirmek istersek 13 gün ilave etmemiz gerekir. Bu fark 2100 yılından sonra 14 güne çıkacaktır. bu dönemde belirlenmiştir.

Tarihte takvimler siyasi iktidarın gücüne ve bilime göre değişiklikler göstermiştir. Kilisenin bu olaya yaklaşımı ise özel günlerin net tarihlerinden ziyade o günlerin öneminin kavranması, Tanrı’ya övgü sunulması ve toplumların eğitilmesi temelinde olmuştur. Örneğin ilk Hıristiyanlık döneminde Doğuş Bayramı (Noel) ve Vaftiz Bayramı (Teofani) aynı günde yani 6 Ocak günü kutlanırdı. Fakat bir süre sonra Kilise Babalarının uygun görerek yaptıkları bir değişiklik ile Doğuş bayramı 25 Aralık günü, Vaftiz Bayramı ise 6 Ocak günü kutlanmaya başlanmıştır.

Burada Kilisenin amacı, bir pagan geleneği olan Güneş tanrısının doğuşu kutlamaları yerine halka Gerçek Güneşin kim olduğunu göstermek ve halkı aydınlatarak Kutsal Işığı yani Mesih İsa’yı geniş kitlelere tanıtabilmekti. Önemli olan Müjdenin birçok insan tarafından duyulmasıydı. Tarihten ziyade o günün taşıdığı önem daha öncelikliydi

4 Ekim 1582'de kabul edilmiştir. Değişik tarihlerde önce Avrupa'da daha sonra diğer ülkelerde yayılmıştır.

Gregoryen takvim oluşturulurken Jülyen takvimine 10 gün ilave edilmiştir; 5 Ekim Cuma günü, 15 Ekim Cuma olarak kabul edilmiştir. 1752'de kabul eden ülkeler ise 11 gün ilave etmek durumunda kalmışlardır.

Osmanlı İmparatorluğu döneminde, önce Hicrî takvim, sonra da 1 Mart'ı yılbaşı kabul eden Malî takvim kullanılmıştı. Cumhuriyet'in ilanından sonra, Malî 26 Kânun-i Evvel 1341'de (26 Aralık 1925) kabul edilen "Takvimde Tarih Mebdeinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun" ve "Günün 24 Saate Taksimi Hakkında Kanun" adlı iki ayrı yasayla 1 Ocak1926'dan başlayarak Gregoryen takvim benimsendi.

Yılbaşını 1 Ocak olarak alan bu takvimin yanı sıra günü 12 saatlik gündüz ve 12 saat gece dilimlerine ayıran saat sistemi yerine 24 saatlik bir gün kabul edildi.

Yukarıdaki n-bilimsel verilere bakıldığında miladi takvimin bugün kullandığımız takvimin bizim kültürümüzle ve medeniyetimizle bir ilişkisi bulunmamaktadır

 

 

 

 

Yazarın Diğer Yazıları
Yorumlar
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.